Edellinen

Johanna Ho

Hongkongista maailmalle
Johanna Ho

Innostavat ja vahvat suunnitelmat ovat tehneet hänestä kansainvälisesti tunnetun: muotisuunnittelija Johanna Ho.

Johanna Ho on aina kokenut, että suunnittelijana hänen vastuunsa on luoda kauniita vaatteita, jotka saavat muiden olon hyväksi. Hongkongin kasvatti haluaa kuitenkin saavuttaa urallaan enemmän ja edistää muodillaan ihmisten tietoisuutta kestävästä kehityksestä ja sosiaalisesti vastuullisesta toiminnasta.

Johanna Hon luomukset ovat aina kuin matka vastakohtien maailmaan. Kevyet organzakankaat, tyllikerrokset ja röyhelöt yhdistyvät muhkeisiin neuloksiin ja voimakkaisiin muotoihin. Paksua villaa koristaa hieno ranskalainen pitsi ja käsin virkatut yksityiskohdat – hänen luomuksissaan yhdistyy huolettomuus ja vakavuus, tyylikkyys ja romantiikka, modernius ja retrohenkisyys, särmikkyys ja klassisuus. Vastakohtien yhteistyö jatkuu myös vaatteiden väreissä: Ho tuo catwalkille rinnakkain herkkiä luonnonsävyjä, pastellivärejä, sinistä, mustaa ja kirkkaita neonvärejä – esimerkiksi vuoden 2012 syksyn/talven mallistossaan – tinkimättä yhtenäisestä kokonaisuudesta. Herkkien ja voimakkaiden elementtien yhdistelmät antavat hänen asuilleen omanlaisensa luonteen ja vetoavat kansainväliseen muotimaailmaan.

Hong Kongissa syntynyt Ho sai tarvitsemansa kokemuksen opiskellessaan alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon Lontoon kuuluisassa Central Saint Martins College of Art and Designissa. Hänen lopputyömallistonsa sai vuonna 1997 paljon kehuja Iain R. Webbiltä, joka oli silloin London Timesin tunnettu muotitoimittaja. Webb ylisti Hota ja sanoi tämän olevan yksi vuoden lupaavimmista lahjakkuuksista.
Tältä pohjalta hän aloitti pian oman merkkinsä Johanna Hon. Hon ensimmäinen prêt-à-porter-naistenvaatemallisto paljastettiin Lontoon muotiviikoilla, ja se oli suurmenestys. Näytöksessä esiteltyjä asuja alkoi pian myydä Barneys New York, amerikkalainen luksustavaratalo, joka oli ostanut malliston. Naisen myöhempiä mallistoja on myyty noin 30 johtavalle kansainväliselle muotitalolle ja tavaratalolle eri puolille maailmaa, kuten Via Bus Stopille Japanissa, Myerille Australiassa, Brownsille ja Harrodsille Lontoossa sekä Lane Crawfordille Hongkongissa.& Myöhemmin Ho suunnitteli Barneys New Yorkille yksinoikeudella mallistoja, jotka tulivat myyntiin Japanissa ja Tokion tunnetulla ostosalueella Ginzassa. Tämä oli hennolle suunnittelijalle nopeatempoista ja kiireistä aikaa.

Odottaessaan toista lastaan suunnittelija päätti hidastaa tahtia – ja käyttää aikaa työnteon sijaan vaihteeksi elämiseen. Tauon aikana hänellä on mahdollisuus pohtia merkkinsä suuntaa. Myös jotain muuta on muuttunut: äitiys ja rakkaus omia lapsia kohtaan paljasti uuden tarpeen. Hän haluaa jättää jotakin hyvää seuraavalle sukupolvelle, toimia ekologisesti ja sosiaalisesti vastuullisella tavalla ja herättää samanlaisen tunteen myös asiakkaissaan. Siitä lähtien yksi hänen tärkeimmistä tavoitteistaan on ollut kehittää muotiaan asteittain ekologisempaan suuntaan – joko raaka-aineiden tai valmistusprosessin osalta.
Tämä tavoite on myös Mielelle hyvin tärkeä ja lähellä sydäntä, joten kansainvälinen perheyritys tuki vuoden 2011 kesällä Forever Redressed Exhibition -näytöstä, joka järjestettiin luksustavaratalo Harvey Nicholsissa Hongkongissa. Johanna Ho on yksi kuudesta lupaavasta kiinalaisesta suunnittelijasta, ja hän on suunnitellut täysin kierrätysvaatteista valmistettuja asuja. Muodin ammattilaiset jatkoivat yhteistyötään myös vuonna 2012. Ho suunnitteli Mielelle The Secret of Beauty -nimikkeellä tuotetun huivin, jota valmistettiin vain 300 kappaletta, ja joka voidaan tietenkin pestä Mielen kodinkoneilla.

Vuonna 2010 ihastuttava hongkongilainen osoitti, että hän viihtyy kulissien lisäksi myös parrasvaloissa. Hän toimi tuomarina Fashion World Talent Awards -kilpailussa, joka on amerikkalaisen Muodin huipulle -sarjan kiinalainen vastine. Ohjelmassa hän voitti puolelleen niin katsojat kuin kilpailijatkin. Ho käyttää tärkeissä tilaisuuksissa asujaan, joihin luottavat hänen lisäkseen myös muut aasialaiset tähdet ja esiintyjät, kuten Faye Wong ja Miriam Yeung. Kiinaan matkustavilla on tilaisuus ostaa suunnittelijan vaatekappaleita paikan päältä – maailman ensimmäinen Johanna Ho -myymälä avattiin vuoden 2012 tammikuussa Hongkongin Woodhouse Tsim Sha Tsuissa.

Johanna Ho julkaisee henkilökohtaisessa blogissaan usein kuvia asuistaan, uusimmista ostoksistaan, häntä innoittavista asioista, matkustamisesta sekä erilaisista tapahtumista:
https://www.johannaho.com/blogs/blogs

www.johannaho.com

Teksti: Kim Leclaire