Syö marjoja!

Ravitsemusvinkkejä Christian Jung/Adobe Stock

Syö marjoja!

Marjoissa on runsaasti vitamiineja, mineraaleja, hivenaineita ja kuitua. Niissä on lukematon määrä sekundaarisia kasvikemikaaleja, jotka vahvistavat immuunijärjestelmää, laskevat kolesterolia, vähentävät tulehdusta ja taistelevat viruksia ja bakteereja vastaan.

Vadelmat sisältävät mineraaleja, kuten rautaa, kaliumia, fosforia ja magnesiumia, jotka ovat keskeisiä luuston terveyden kannalta. Karhunvatukoissa on myös runsaasti pektiinikuitua, joka auttaa pitämään ruoansulatuksen säännöllisenä.

Myös mustaherukat ovat erittäin mineraalipitoisia: rauta, kalsium ja kalium edistävät sydämen, verisuonten ja luuston terveyttä ja vahvistavat immuunijärjestelmää. Niiden korkea C- ja E-vitamiinipitoisuus auttaa keskittymään paremmin. Mustikoiden tavoin ne auttavat kehoa tuottamaan verta.

Karviaismarjoissa on paljon C-vitamiinia, kaliumia, kalsiumia, piitä ja magnesiumia, joten ne tekevät hiuksista kiiltävät ja vahvistavat kynsiä. Mansikoiden korkea C-vitamiini- ja foolihappopitoisuus tarkoittaa sitä, että ne sopivat erityisen hyvin odottaville äideille ja vastasynnyttäneille. Viimeisenä, muttei vähäisimpänä: punaisissa viinirypäleissä on erityisen paljon antioksidantteja, jotka ehkäisevät valtimonkovettumatautia.

Tässä tapauksessa makeat herkut ovat terveysruokaa.