Vaaleankeltaiset lakanat
EtusivuTietohubiBlogiHuumaa kaikki aistit

Huumaa kaikki aistit

Asiakastarinat
Astut huoneeseen. Se on kirkkaasti valaistu, kutsuva ja lämpötila on juuri oikea. Samalla nenääsi leijuu makeanraikas tuoksu, joka tuo mieleen mukavia muistoja aiemmilta lomamatkoilta. Retkahdat mukavaan nojatuoliin ja pistät suuhusi makeisen pöydällä olevasta kulhosta. Sitruunaa? Mikä yhteensattuma, lempimakusi. Tervetuloa aistimarkkinoinnin maailmaan! Kaikki mitä kosketamme, näemme, haistamme, maistamme tai kuulemme, joko tietoisesti tai tiedostamatta, vaikuttaa käyttäytymiseemme, reaktioihimme ja tunteisiimme. Aistimarkkinointi hyödyntää tätä mekanismia stimuloimalla aistejamme kohdennetusti – esimerkiksi tietoisella tuoksujen ja äänien käytöllä – herättääkseen ostohalumme, ohjatakseen brändikäsitystämme, saadakseen aikaan hyvänolon tunteen tai tehdäkseen myönteisen vaikutuksen.
Jaa tämä sivu
Onnistunut
Linkki on kopioitu

Seuraa nenääsi

Vettä, kukkia ja sitruunaviipaleita täynnä oleva kylpyamme lintuperspektiivistä katsottuna.

Monet hotellit hyödyntävät jo tätä lupaavaa strategiaa esimerkiksi käyttämällä ns. signatuurituoksua: tuoksua, joka on kehitetty tiettyä hotellia varten muovaamaan sen persoonallisuutta. Aulassa, hotellihuoneissa tai kylpyläosasolla – ilmaan suihkutetulla tuoksulla on välitön vaikutus vieraisiin ja se tunnistetaan nopeasti. Swissôtel Hotels & Resorts on myös kehittänyt oman tuoksunsa yhteistyössä taiteilijan ja tuoksututkijan Sissel Tolaasin kanssa. Vieraat ympäröidään tuoksulla, jossa on aavistus katkeroa, vaaleaa puuta, alppikukkia ja punaisia marjoja, mikä heijastaa yrityksen värejä. Myös Tokion Ritz Carlton lumoaa vieraansa omalla jäljittelemättömällä tuoksullaan: vihreällä sitruksella. Tämä signatuurituoksu edustaa hienostunutta tuoksupyramidia, jossa on vihreän sitruunan, bergamotin, timjamin ja eukalyptuksen sävyjä.

Saa sinut höristämään korviasi

Nahkatakkiin pukeutunut henkilö kitara kädessään.

Musiikki on balsamia sielulle. Sen takia rauhallinen taustamusiikki hotellin aulassa tai ravintolassa on yleisesti käytetty tapa, jolla kohotetaan mielialaa ja saadaan asiakkaat tuntemaan olonsa mukavaksi. Hard Rock Hotellit ovat kehittäneet tämän lähestymistavan huippuunsa. “The Sound of your Stay'” -konseptillaan he luovat musiikkimuistoja. Vierailla on pääsy kuratoituihin Spotify-soittolistoihin, he voivat soittaa huoneissaan vinyylilevyjä tai laittaa kuulokkeet korvilleen ja uppoutua lempimusiikkiinsa. Ja jos et kerta kaikkiaan selviä lomastasi ilman kunnon kitarajammailusessiota, voit tilata haluamasi Fenderin huoneeseesi ja saada todella erityisen musiikkikokemuksen.

Makuasia

Kahtia halkaistu keksi tummalla puupinnalla.

Kun puhutaan asiakkaiden sitouttamisesta makuaistilla, Double Tree by Hilton -hotelliketju on siinä lyömätön. Se tunnetaan “signatuurikekseistään”, joita tarjotaan jokaiselle hotelliin saapuvalle vieraalle tekemään sisäänkirjautumisesta miellyttävämpää. Suklaan tiedetään herättävän onnellisuuden tunteita, ja uunituore suklaahippukeksi saa hyvän mielen tunteen suorastaan virtaamaan – miellyttävä kokemus, jonka muistaa pitkään. Näiden lämpimien keksien suosio kasvoi nopeasti ja nyt niillä on jo oma verkkosivu, jotta pääset nauttimaan niistä ystävien ja perheen kanssa. Kaiken kukkuraksi hotelli julkaisi keksien tarkkaan varjellun reseptin äskettäisen koronasulun aikana, pitääkseen vieraansa lähellä silloinkin, kun he eivät pääse paikalle. Mikä neronleimaus!

Tämä artikkeli on osa Welcome & Stay -lehteämme. Lataa digitaalinen lehti.

Tarvitsetko yksilöllisiä neuvoja?

Kiinnostuitko, ja haluat lukea lisää räätälöidyistä ratkaisuistamme? Ota yhteyttä, niin saat tietää lisää!

  1. 1.
    Swissôtel Hotels & Resorts https://www.ci-portal.de/un-wind-with-the-wind-ein-spezieller-duft-fur-swisshotel/
  2. 2.
    Ritz Carlton, Tokio https://www.scentcompany.it/en/news/ritz-carlton-tokyo-scent-marketing/ https://www.air-aroma.com/blog/ritz-carlton-signature-scent-at-newly-opened-resort-in-japan/
  3. 3.
    Hard Rock Hotels https://www.hardrockhotels.com/ibiza/de/sound-of-your-stay.aspx
  4. 4.
    Double Tree by Hilton https://www.hilton.com/en/doubletree/ https://stories.hilton.com/food-beverage/static-doubletree-reveals-cookie-recipe https://www.doubletreecookies.com