
Buurtzorg – tulevaisuuden hoivamalli?
Jos de Blok nähdään usein lähes vallankumouksellisena, eräänlaisena kotihoidon Steve Jobsina. Hollantilaisella on sairaanhoitajan koulutus ja hän siirtyi myöhemmin hoitotyön johtajaksi. Hän rakastaa työtään ja aikaa, jonka hän sai viettää ikäihmisten parissa. Vuosien varrella hoiva-alan maailma on kohdannut muutoksia, jotka ovat johtaneet byrokratian kasvuun ja valtavaan kustannusten kasvuun – ja samalla hoidon laadun heikkenemiseen, mitä hän ei kerta kaikkiaan pidä hyväksyttävänä. Enää ei ollut aikaa istahtaa hetkeksi iäkkään rouvan viereen pitelemään häntä kädestä ja rupattelemaan. Juuri se herätti hänessä piilevän vallankumouksellisen: de Blok erotti byrokratian ja hoivan toisistaan ja palautti fokuksen selvästi yksilöihin.
Parannetaan hoivan laatua
Hän perusti Buurtzorg-palvelun. Sana tarkoittaa “naapuriapua”. Tiimit, joihin jokaiseen kuuluu kymmenkunta jäsentä, ovat itseohjautuvia ja pyörittävät itse toimintaansa. Tiimit hoitavat budjetoinnin, organisoivat oman työnsä, ja palkkaavat työntekijöitä.
Buurtzorg perustuu pitkälti verkostoitumiseen. Toisin sanoen: Hoivatyöntekijät, lääkärit, erilaiset terapeutit ja perheenjäsenet ovat yhteydessä toisiinsa digitaalisen Buurtzorg-Web-alustan välityksellä. Näin asiakkaiden hoidontarve ja heidän saamansa tuki on kaikkien nähtävissä. Buurtzorg-tiimi on myös johtanut muutamiin keskeisiin muutoksiin: Sairausvakuutusjärjestelmän laskutus hoidetaan nykyään tuntiperusteisesti. Tämä tarkoittaa, että kaikki työ on samanarvoista. Pölyjen pyyhkimistä tai vuoteen sijaamista ei aiemmin huomioitu Alankomaiden suhteellisen konservatiivisessa kustannusrakenteessa. Tällaisten töiden katsottiin kuuluvan siivoojille, ei ammattitaitoisille hoitotyöntekijöille. Tämä johti rahoitusvajeeseen sellaisten palveluiden kohdalla, joita järjestelmä ei kattanut. Siitä lähtien, kun “naapuriapumalli” vuonna 2007 perustettiin, jokainen hoitotyöntekijä tai tiimi voi itse päättää, millaista apua palvelua saavat henkilöt tarvitsevat voidakseen elää omatoimisesti kotonaan, kuten vaikka apua sukkien pukemisessa.
Buurtzorg-tiimejä nyt myös Saksassa
Kotihoidon laatu paranee, kun sekä potilaat että hoitohenkilöstö ovat tyytyväisiä (Buurtzorg on Alankomaissa palkittu parhaana työnantajana useita kertoja). “...Jokainen Buurtzorgin hoivatyöntekijä säästää kaksi tuntia työaikaa verrattuna perinteisten hoivapalveluiden potilaiden hoitoon”, Jos de Blok väittää. Tämä on win-win-tilanne myös sairausvakuutusyhtiöille. Buurtzorg työllistää tällä hetkellä yli 15 000 henkilöä. Tämä yhteistyömuoto on käytössä 25 maassa. Buurtzorg on nyt rantautunut myös Saksaan. Monet hoivatiimit käyttävät “naapuriapumallia” vasta koeluontoisesti. Buurtzorgin menestys huomioiden siitä saattaa tulevaisuudessa tulla merkittävä hoivapalveluvaihtoehto.
Artikkeli on osa “PROconcept”-lehteämme. Lataa digitaalinen lehti.
