
Kuinka yhdellä napsautuksella voidaan helpottaa hoiva-alan työntekijöiden arkea
Cliniserven haastattelu
Toimitusjohtaja Nast-Kolb, mitä Cliniserve tekee hoitoalan kriisin helpottamiseksi?
Sairaanhoitajat käyttävät vain 10–15 % työajastaan varsinaiseen hoitotyöhön. Heiltä kuluu arvokasta aikaa tarpeettomaan juoksenteluun, huonoon viestintään ja tehtäviin, jotka sopisivat paremmin huoltohenkilöstölle. Toimintoja voidaan delegoida tai automatisoida, jolloin hoitajille jäisi enemmän aikaa keskittyä potilaiden hoitamiseen. Me tarjoamme ohjelmistoja, joilla tällaisia prosesseja voidaan digitalisoida.
Miten “Cliniserve Care”- ja “Cliniserve Team” -tuotteenne toimivat hoivakodissa tai sairaalassa?
Cliniserve Care on arjen työtä osastoilla helpottava tehtäväviestintäjärjestelmä, jolla tehtävät voidaan jakaa työntekijöille automaattisesti ja digitaalisesti kulloistenkin tarpeiden ja työntekijöiden pätevyyksien perusteella. Digitaalinen hoitoavustaja ilmoittaa tehtävistä hoitajille, jotka pystyvät siten reagoimaan nopeasti ja vastaamaan asukkaiden kutsuihin. Aikaa ei enää kulu turhiin matkoihin ja puheluihin.
Cliniserve Team on digitaalinen poissaolojen hallintajärjestelmä. Työntekijöiden lyhyitä poissaoloja ja ruuhka-aikoja voidaan hallita helpommin ja nopeammin, kun kaikki saatavilla olevat työntekijät ja heidän pätevyytensä ovat nähtävillä ja kun heihin voidaan ottaa yhteyttä yhdellä hiiren napsautuksella. Pitkät viestiketjut ovat taakse jäänyttä elämää.
Mitä etuja Cliniserve Care ja Cliniserve Team tarjoavat?
Cliniserve Care säästää jopa 25 minuuttia jokaista 8 tunnin työvuoroa ja työntekijää kohti. Aikaa, joka voidaan käyttää potilaista huolehtimiseen. Schleswig-Holsteinin yliopistoklinikalla säästettiin viime vuonna noin 1 000 kävelykilometriä. Tiiminvetäjillä työntekijöiden koordinointiin ja työvuorojen aukkojen paikkaamiseen käyttämä aika väheni puoleen.
Kaikki terveydenhuollossa työskentelevät etsivät ratkaisuja, jotka helpottaisivat hoitoalan vähistä resursseista johtuvaa kuormitusta. Moniin esitettyihin ideoihin kuluisi paljon aikaa ja rahaa. Tällaiset työkalut pitäisi integroida olemassa oleviin it-järjestelmiin ja hoidon dokumentointijärjestelmiin. Kustannukset ja työmäärä olisivat valtavat. Cliniserve tarvitsee alkuperäisestä testauksesta päätöksentekoon vain neljä tuntia. Älypuhelimet ovat ainoa tarvittava laitteisto. Ja myös hoitoa tarvitsevat hyötyvät suoraan tästä tekniikasta.
Kuinka moni sairaala ja hoivakoti Saksassa jo käyttää yrityksenne kehittämiä sovelluksia?
Tällä hetkellä 20 laitosta käyttää tuotettamme mitä erilaisimpiin käyttökohteisiin erityisesti isoissa opetussairaaloissa. Nyt pystymme esimerkiksi hallinnoimaan miten, milloin ja kenen avustuksella potilas siirretään leikkaussaliin. Leikkaussaleissa digitalisointi on jo saavuttanut menestystä, sillä useimmat prosessit ovat niissä jo pitkään olleet automatisoituja ja useimmat tekniset laitteet ovat digitaalisia. Mutta mitä hyötyä tästä kaikesta on kirurgeille, jos hoidettava potilas ei ole paikalla?
Tavoitteemme on tulla Euroopan johtavaksi hoitoalan käyttöjärjestelmäksi.
Mikä teidän tavoitteenne on?
Tavoitteemme on tulla Euroopan johtavaksi hoitoalan käyttöjärjestelmäksi. Cliniserve toimii jo Itävallassa. Syksyllä ammutaan lähtölaukaus Luxemburgissa ja Ranskassa, valmistelemme sitä parhaillaan. Järjestelmään täytyy vain lisätä uusi kieli. Tavoitteenamme on tehdä sama vielä useammassa maassa, jotka etsivät digitaalisia ratkaisuja.
Oletteko jo onnistuneet tavoitteessanne, että mobiilisovellus ottaa hoitaakseen osan henkilökunnan tehtävistä?
Emme ole vielä toteuttaneet läheskään kaikkia ideoitamme käytännössä ja jatkamme tuotevalikoimamme kehittämistä niin, että voimme tarjota ratkaisuja yhä useampiin haasteisiin. Esimerkiksi viime vuonna otimme yhteyttä Miele-konserniin. Yhdessä onnistuimme integroimaan robotteja sairaalan arkeen. Ne toimittavat asioita, kuten kuljettavat verinäytteitä laboratorioon. Kaiken mitä teemme, teemme hoidossa olevien hyvinvoinnin nimissä.
Artikkeli on osa “PROconcept”-lehteämme. Lataa digitaalinen lehti.
